mandag, april 24, 2006

Anmeldelse af løbecomputer: Nike Phillips PSA260

Jeg har valgt at lægge nedenstående anmeldelse ud her fordi jeg tror andre løbere kan have glæde af den. Jeg har opdateret med mine seneste erfaringer siden første gang jeg udgav den på: www.dourun.dk

Nu har jeg løbet med min Nike Philips PSA260 MP3 afspiller++ i snart 12 måneder så nu synes jeg, at jeg vil dele oplevelserne med jer - altså en lille ganske uformel og stærkt subjektiv anmeldelse.

PSA260 er en kombineret MP3 afspiller (256Mb), FM radio, stopur og hastigheds/distance måler. Især sidstnævnte er interessant for løbere. hastigheds/distance måleren er baseret på Dynastream teknologi på samme vis som Polar 625x og Suunto's løbeure - altså måling via en "footpod" man sætter på den ene fod.

Transmissionen mod afspilleren/computeren er via Bluetooth og altså kodet (imodsætning til Polar 625x såvidt jeg har forstået)! MP3 afspilleren fungerer fornuftigt selvom softwaren på PC'eren er skandaløst dårlig! 256Mb RAM er rimeligt og kan ikke udvides. FM radioen fungerer også fornuftigt.

Løbecomputeren krævede en hel del kalibrering inden den kom til at måle præcist - den var ihvertfald helt i skoven første gang jeg brugte den uden kalibrering. Tilgengæld var kalibrering og justering rimeligt simpelt at få til at virke og den har målt rigtigt indenfor ca. 0,5% lige siden.

Alt i alt en rimeligt sexet pakke ... men men men ...

Det tog mig 2 måneder at få den repareret i første runde fordi den ikke virkede første gang jeg pakkede den ud (det var en julegave) - dog vil jeg gerne have lov at sige at Repax DK var meget imødekommende og hjælpsomme - det var Philips der var problemet tilsyneladende.

Jeg har også opdaget at man ikke kan bruge løbecomputer og FM radio samtidigt ... klart en stor fejl, fordi det betyder at man slet ikke bruger radioen! MP3 afspilleren "hopper" også mens man løber, tilsyneladende hver gang "footpod'en" sender opdatering til løbecomputeren ... heller ikke rigtigt overbevisende. Det er svært at skrue højt op for lyden så høresikkerheden er høj.

Komforten er tilgengæld i top. Selve footpod'en mærker man absolut intet til undervejs (heller ikke efter 30km++) og computeren/afspilleren sidder i et godt armbind på overarmen mens man løber. Maskinen kan sættes på til at fortælle dig (med en syntetisk og rar kvindestemme på engelsk) hvor langt du har løbet, hvor lang tid du har løbet og hvad din hastighed er for hver km, for hver x minutter eller når man trykker på en knap. Jeg har sat den op til at fortælle mig de glade nyheder for hver kilometer og det fungerer meget fint. Det er faktisk den eneste funktion jeg er endt med at bruge - men til gengæld med stor fornøjelse.

Alt i alt er der tale om et sjovt stykke legetøj med visse skønhedsfejl og altså ikke et "professionelt" stykke udstyr (som f.eks. mit Polar 610i som er anderledes gennemført lavet) - det er skønhedsfejl der er til at leve med hvis ikke prisen havde været tårnhøj: ~2700 DKK.

Min konklusion må desværre derfor være at det er et godt initiativ men, at den fornuftige forbruger (der ikke er extrem gadget freak som jeg selv) venter til næste udgave kommer på gaden.

Jeg har så ikke set en opdateret udgave fra Nike-Phillips, men til gengæld konstateret at den er svær at finde i handelen - sikkert på grund af nogen af svaghederne nævnt ovenfor. Jeg glæder mig nu stadig til yderligere udvikling på området - for det *er* ret fedt at få at vide præcist hvor langt og hvor hurtigt man løber, også uden at skulle se på sit armbåndsudstyr.

Ingen kommentarer: