mandag, juni 03, 2013

Madens Zen


Mød Berta! Hun er det nyeste medlem af vores lille familie. Berta er en Mops af, efter sigende, meget fin afstamning. Hun gør nu ikke det store nummer ud af sin fine afstamning, men er til gengæld en af de grimmeste hunde, jeg nogensinde har mødt ... det gør så heller ikke det store indtryk på Berta, som vel ret beset er fuldstændig ligeglad.

Det har jeg tænkt en del over. Jeg var ellers af den overbevisning at udseende var af stadig stigende betydning i det moderne Danmark. I en grad så selv en midaldrende Mops (Berta er 4,5 år gammel) af fin afstamning også var påvirket af en trend af så verdensomvæltende betydning for alle.

Men nej, Berta er fuldstændig ligeglad med, at hun nok er blandt de absolut grimmeste væsener i Holte og omegn (ihvertfald hvis man spørger væsnerne selv). Men jeg tror, jeg har fundet ud af, hvad det er Berta kan og gør, som gør hende så usårlig! Udover at hun selvfølgelig ikke ser X-factor men kun "America's Funniest Home Video's" med andre hunde.

Næh, årsagen er simpelthen "Madens Zen".

Berta er så entydigt fokuseret på Mad (med stort "M") i enhver afskygning, at der må stikke en del dybere overvejelser under - ellers ville selv en Mops ikke blive *så* ensporet som Berta. Hun har simpelthen opdaget at ved at fokusere entydigt (mindre intelligente hjerner ville nok fristes til at bruge ordet: "ensporet", men selvfølgelig ikke i Berta's tilfælde) på Mad, så opnår man en nærmest tranceagtig tilstand, hvor hele ens væren bliver fokuseret på denne ene ting. Alt andet reduceres til uvedkommende baggrundsstøj og en sand Mops opnår, med den rette koncentration, fokus og omhu, den øverste zen-tilstand af erkendelse.

Jeg er overbevist om at Berta allerede i sit korte Mops liv, har nået en af de højeste bevidsthedsniveauer indenfor "Madens Zen". Det er kun et spørgsmål om tid før hun bryder ud af sin tilsyneladende, for den overfladiske menneskelige tilskuer, tilstand af begrænset og som tidligere nævnt tilsyneladende ensporet, intelligens og giver den undrende verden den endelige bibel, det endelige opgør med hverdagens trivielle og ligegyldige genstande - som arbejde, penge, BMW'er og Rolex - og afslører den absolutte sandhed for os: Mad går forud for alt andet - glæd jer over det.

... dog med den disclaimer at jeg selvfølgelig på mit stærkt begrænsede bevidsthedsniveau indenfor "Madens Zen" af indlysende årsager ikke selv har forstået en fløjtende fis og derfor har svært ved at abstrahere fra min opfattelse af, at Berta nok bare er en grim Mops med yderst begrænsede intellektuelle evner, men med et fantastisk kærligt, imødekommende og yderst charmerende sind ... når hun altså ikke lige er i gang med at udtænke "Madens Zen".

Velbekomme.

Ingen kommentarer: